The Butterfly Button

המינהל הקהילתי- מה זה?

המינהל הקהילתי הוא ארגון חברתי, המאפשר לקבוצות אוכלוסייה שונות לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות בקהילה. מתוקף הגדרתו, אמון המנהל הקהילתי על אספקת שירות לכלל תושבי השכונה. במסגרת פעילותו, מקיים המנהל הקהילתי תכניות תרבות, העשרה, ספורט ופנאי, כמו גם מבקש ליצור הסכמות שכונתיות, שואף לניהול עצמי, לאיכות חיים גבוהה ולמעורבות התושבים בפעילות התנדבותית למען השכונה. המנהל הקהילתי הינו הגוף השכונתי המוסמך, המייצג את כל ענייני השכונה מול העירייה. במסגרת מערכת היחסים המתקיימת ביניהם, קובעת העירייה את המסגרות התקציביות לפעילות המנהל הקהילתי, יחד עם המינהל הקהילתי עצמו.

 

הבסיס המשפטי של המינהל הקהילתי: המינהל הקהילתי הוא גוף משפטי עצמאי, מסוג 'עמותה מעין עירונית' המשותפת לציבור תושבי השכונה, לעיריית ירושלים ולחברה למתנ"סים. העמותה כפופה לחוק העמותות (תש''מ 1980). לעמותה יש תקנון, המגדיר את מטרותיה ואת אופן פעולתה. בין השאר התקנון קובע מהם מוסדות העמותה, מי יכול לכהן בכל אחד מהם, מי יהיו חברי העמותה, מהו הרכב ההנהלה וכיצד יתמנו חבריה, מי מהם בעלי זכות הבחירה, מי יכול להיבחר כחבר הנהלה ומי איננו יכול. מי יכול לכהן כנציג העירייה ומהן סמכויותיו של ראש העיר בקביעת חברי ההנהלה. מי יכול לשמש כמנהל מקצועי בעמותה ועוד ועוד. כל חבר הנהלה, עם הצטרפותו לעמותה, מצהיר בחתימת ידו, כי קרא את התקנון, מסכים למטרות ומתחייב לפעול על פי האמור בו.

 

הנהלת המינהל הקהילתי- מהי? הנהלת המינהל הקהילתי היא ה'דירקטוריון' של המינהל הקהילתי. הגוף שטרתו לקבוע מדיניות, להתוות את הכיוון ואת הדרך שבה ילך המינהל הקהילתי בכל פעולותיו.

ההנהלה מורכבת מ 15 חברים. מתוכם 9 נציגי השכונה שנבחרו בבחירות דמוקרטיות ו- 6 נציגי עירית ירושלים והחברה למתנ"סים. בהרכבה היא משקפת את השותפות בין ציבור תושבי השכונה לעירית ירושלים ולחברה למתנ"סים.

בקרב חברי ההנהלה חייב להיות ייצוג הולם לנשים בהתאם לחוק שיוויון זכויות האישה, ורצוי שהיא תשקף את ההרכב החברתי של תושבי השכונה.

ההנהלה נבחרת לתקופה של 4 שנים.

 

תפקידי ההנהלה:

1. ייצוג השכונה מול רשויות העירייה וגורמים ממסדיים אחרים.

2. ייזום ותכנון של פרויקטים שכונתיים בשיתוף פעולה עם העירייה.

3. קידום אינטרסים של השכונה ותושביה, תוך קביעת יעדים ומטרות לתכנון אופי השכונה.

4. יצירת פעילויות מגוונות לתושבי השכונה (ילדים, מבוגרים וקשישים).

5. אחריות לניהול תקין וראוי של המינהל הקהילתי מבחינה ציבורית ותקציבית.

6. יצירת שיח קהילתי בין קבוצות אוכלוסיה שונות המתגוררות באזור לטובת מתן ביטוי לצרכים המגוונים של התושבים.

7. ייצוג עמדות התושבים וקביעת סדרי חיים של המרחב הקהילתי מול המערכות הסובבות.

8. טיפול בבעיות בוערות שמתעוררות בחיי היומיום בשכונה.

9. מעורבות בפעילות השכונתי לטובת צמיחה, פעילויות נוספות, והקצאת משאבים.

 

img