The Butterfly Button

1.קהילתיות
2.מגוון אנושי ותרבותי 

רקע ומידע כללי על השכונה

פסגת זאב החלה להיבנות בשנת 1985. כיום היא מהשכונות הגדולות בירושלים. בתקופת המקרא נכלל אזור השכונה בנחלת שבט בנימין ובתחומו נכללו ישובים קטנים שהיוו עורף כלכלי חקלאי של ירושלים. פסגת זאב היא השכונה הצעירה ביותר מבין "שכונות הטבעת", ונבנתה באמצע שנות ה-80 כרצף התיישבות בין הגבעה הצרפתית לנווה יעקב. 

החלק הראשון שנוסד בשכונה מהווה כיום את "פסגת זאב מרכז". תחילה נקראה השכונה 'פסגת טל' – עיבוד עברי ל'ראס אל טאוויל', הוא ההר סביבו החלה הבנייה. ברבות הימים שונה השם ל'פסגת זאב', על שמו של זאב ז'בוטינסקי.

 

מעצם היותה השכונה הגדולה בארץ היא מתאפיינת בעצמאות כלכלית גדולה – כל דבר שתבקשו תוכלו למצוא בשכונה, ולאחרונה גם זכתה במחלף חדש שמקנה לה נגישות גבוהה מאוד ליציאה מהעיר בקלות וללא פקקים. בשכונה יש את כל מה שתבקשו – קניון עם מיטב החנויות, מרכולים ומספר מרכזים מסחריים. בשכונה מצויים כ-10 בתי-ספר, קופות חולים, תחנת מגן דוד אדום, תחנת מכבי אש, בתי אבות, ספריה עירונית  קאנטרי קלאב הכולל שירותי חדר כושר, מתחם דשא ובריכה.  מעצם היותה השכונה הגדולה ביותר בירושלים, וכן מעצם היותה אחת השכונות הצפוניות בעיר, היא משופעת בכבישים רחבים ותחבורת ציבורית ענפה של אוטובוסים ורכבת קלה המקנה לה נגישות גבוהה מאוד למרכז העיר ומחלף חדש המהווה יציאה מן העיר דרך מחלף 'בן-ציון נתניהו' או למרכז בעיר היישר לכביש בגין.

 

בשכונה מגוון רב של קהילות המייחדות 

 

חורשת מיר הינה הגדולה בשכונה, ולכל אורכה ורוחבה ניתן למצוא גנים ציבוריים וגינה קהילתית שכונתית.

 

מנהל קהילתי פסגת זאב על כלל שלוחותיו בשכונה. כמו כן בשכונה נמצאים מספר שרידים ארכאולוגיים: גתות, מערות קבורה, כבשני סיד, מחצבה ושומרה.

 

בשכונה תמצאו בעיקר פעילויות העשרה, מופעים ופסטיבלים גדולים. 

הערכים המרכזיים בפסגת זאב מסמלים את נק' החוזק שלה כשכונה. אחוז הגיוס גבוה מאוד  ועומד סביב 90%, מלמד על שכונה בעלת צביון תורם המחובר למדינה ולמוסדותיה. הציבור ברובו עובד ויצרני, דבר שמשתקף באפיון הכלכלי של השכונה. 

בנוסף השכונה קלטה אלפי עולים מארצות ברה"מ לשעבר, איראן ומדינות נוספות, בצורה מכבדת כשהאוכלוסייה כולה מגלה סובלנות ומסייעת בחבלי הקליטה הקשים. 

ערך נוסף המעסיק מאוד את תושבי השכונה הוא שמירה על סביבה  וחיבור לאתרי הטבע בשכונה הרבים: נחל זמרי החוצה את השכונה וייחודי בנוף הירושלמי עם חיות בר וצמחייה עשירה ומיוחדת, הוקמה קבוצת פעילים סביבו בשכונה, הקבוצה מעורבת במצבו מקיימת מפגשים ועורכת סיורים לתושבי השכונה, ילדי בתי הספר והגנים. הקבוצה משתתפת בפגישות עם גורמי מנהל ועיריה על מנת לקדם ולשפר את היחס ולהפוך את הנחל לשמורה מטופחת ונגישה לתושבים. 

החוזקות של השכונה 

1.קהילתיות
2.מגוון אנושי ותרבותי

התדמית של השכונה

בשנים האחרונות ניתן לראות כי קיימת הגירה חיובית לתוך השכונה. פסגת זאב  היא שכונה אטרקטיבית יותר משהיתה מבעבר. החל מפיתוח סביבתי של אתרי טבע ועד להקמת מבני ציבור חדשים כגון: הקאנטרי והיכל התרבות התורמים לתדמית זו, ומראים כי לשכונה יש ערך מוסף שהיא יכולה להציע.

במה השכונה הכי בולטת? 

הגודל הפיזי, מגוון הגילאים, המגזרים והרקעים. 

 

דיור- 

בשכונה 12,258 דירות בגדלים שונים, ומתגוררים בממוצע 3.57 תושבים ביחידת דיור.

כשהדירה הממוצעת בשכונה הינה דירת ארבעה חדרים בגודל 82 מ"ר.

קישור לאתר מדלן- https://katzr.net/cb503c

תרבות ופנאי

היכל תרבות פסגת זאב-הוקם היכל פיס לתרבות בפסגת זאב בירושלים. בהיכל ניתן ליהנות מרפרטואר עשיר ומגוון של מופעי תרבות, מוזיקה, מחול והצגות לכל המשפחה.

אגף התרבות במינהל הקהילתי- מארגן ומקיים לאורך כל השנה אירועי ומופעי תרבות לכל שכבות האוכלוסייה של פסגת זאב. האגף מפיק תכנית קיץ עשירה בחודשים יולי-אוגוסט, וכן מפיקה את אירועי החגים הלאומיים בימי הזיכרון, יום העצמאות ויום ירושלים.

פארקים ואתרי טבע- 

פארקים ושטחים ירוקים (כולל גנים ציבוריים בולטים, אתרי טבע, ארכילוגיה וכו') 

ארכיאולוגיה:

ראס א-טוויל: מעל רחוב השריונאי, 

בית חווה ומקווה רחוב כסא רחמים, 

חורבת מנזר הצבאים: יצחק טוניק 24, חירבת כעכול: מעל אליהו מרידור, ראס אבו מערוף א: ליד מאיר גרשון 3, ראס אבו מערוף ב: מול ארזי 32.

אתרי טבע: 

  • נחל זמרי - הוכרז כאתר טבע עירוני  2018, במקום ניתן למצוא מספר אתרים ארכיאולוגיים, מגוון טבעי של צמחייה ובעלי חיים, ובכללם עדרי צבאים. במקום עתיד להיות מוקם שמורת טבע בדומה לעמק הצבאים בדרום העיר, הכולל מרכז מבקרים ומתקני ספורט ופנאי.
  • יער מיר - יער בין פסגת זאב לנווה יעקב, ניטע על ידי קק"ל החל מ1982. ביער ניתן למצוא מספר אתרים ארכיולוגים, כמו גם מגוון עשיר של צמחיה ובעלי חיים.

גנים ציבוריים ייחודיים: 

פארק עמנואל מורנו- פארק רחב ידיים המספק מדשאות פינות ישיבה, מתקני שעשועים ייחודיים, מזרקה ונוף מדברי. 

גן הצב- הגן המיתולוגי השכונתי.

הגן המונגש- גן הנגיש גם לאוכלוסיות מיוחדות.

גן הנופלים- המנציח את נופלי השכונה.

גן הגבורה- המנציח את הסיפור ההיסטורי של השכונה על כיבוש צפון ירושלים.

קליטה-  במנהל הקהילתי בשכונה קיים מוקד קליטה הפועל בריכוזה של הגברת יוליה בלנקי. מוקד הקליטה מסייע בקליטה הראשונית, בהתאקלמות בארץ, בקליטה חברתית, תעסוקה, חלוקת ציוד לעולים, מידע, אולפנים, רווחה, התנדבות, דיור ועוד. כמו כן, עוסק המוקד רבות בתיווך בין העולים לבין הרשויות, קרנות וגורמי סיוע שונים לטובת העולים. המוקד פועל מטעם רשות הקליטה העירונית והוא מציע את השירותים הבאים:פעילויות קליטה חברתית,מועדון לעולים דוברי השפות השונות,מרכז למידה לעולים חדשיםאולפנים לעולים.  

פעילויות נוספות לעולים מטעם המינהל: סיורי היכרות בארץ, פעילות לבני נוער עולה, מועדון לקשישים, תכניות להורים וילדים, חונכות, התנדבות ושילוב הילדים העולים בחוגים.

תחבורה- בשכונה עוברת הרכבת הקלה אשר מחברת את השכונה למרכז העיר ומקומות נוספים בעיר. קיימות 4 תחנות של הרכבת בשכונה. בנוסף, פועלים כ-8 קווי אוטובוס של אגד, המחברים בין חלקי השכונה ומובילים לחלקים שונים בעיר. כמו כן, עוברים בשכונה אוטובוסים המגיעים ממטה בנימין. 

מבני דת ובתי כנסת- בשכונה פועלים 42 בתי כנסת, רובם ספרדים. בתי הכנסת פעילים מאוד, וסביבם רוחשת פעילות קהילתית ענפה- שיעורי תורה יומיים ושבועיים, קרנות עזרה הדדית, עמותות על שם קהילות בתי הכנסת ורבנים המשמשים כבוררים. 

חינוך- ישנם ארבעה מעונות, 53 כיתות גן, 9 בתי ספר יסודיים (4 מ"מ, 4 ממ"ד ות"ת אחד), וארבעה על יסודיים (חט"ב, תיכון, ישיבה ואולפנה). מספר התלמידים הכולל בבתי הספר בשכונה (לא כולל הת"ת) הינו כ- 5000.

מצב בתי הספר והגנים

פעילות במתחמים:

 

בשנת 2019 קם  מוסד ייחודי בפסגת זאב מרכז ברחוב השישה עשר 32 בשם "איפכא - מרכז חדשנות חינוכית", בו מאמינים שהכוח להוביל תהליכים משמעותיים בחינוך נמצא בידי המורים, ונדרשת חשיבה מחודשת ומאתגרת על תפקידו של המורה ועל תהליכי הוראה ולמידה. איפכא מעודדת מורים לחשיבה מקורית, יצירתית ומעוררת השראה, ולצורך כך יצרה חללים מיוחדים וציידו אותם בטכנולוגיות חדשניות ועדכניות.

הלימודים באיפכא מועברים על ידי מורי בתי הספר. הם עוברים השתלמויות והכשרה מקצועית ומקבלים כלים, מיומנויות לפיתוח פדגוגיה חדשנית, וזמן לפתח את הרעיונות האישיים שלהם ויוזמות מקצועיות מסקרנות.

מומחים מתחומי ידע שונים מלווים את המורים ומסייעים להם בכל שלבי ההיערכות והלמידה – משלב הפיתוח של מערכי השיעור והלמידה ועד היישום בפועל, תוך מתן דגש רב על למידה מתוך התהליך.

המרחב החינוכי של איכפא מציע למורים, לתלמידים, לבני נוער ולצעירים הזדמנות להשתתף בתהליכים חינוכיים ייחודיים, להכיר דרכי למידה יצירתיות וללמוד בסביבה טכנולוגית מתקדמת ומאתגרת.

מבני ציבור

  1. קאנטרי - חדר כושר, בריכת שחייה ושיעורי סטודיו - קריית עמנואל מורנו, ליד רחוב גל.
  2. ספריה עירונית - גל 3
  3. היכלי ספורט - קריית עמנואל מורנו, בסמוך לספריה 
  4. היכל תרבות ואומנויות- גל 3
  5. טיפת חלב- שד' משה דיין 152
  6. לשכת הרווחה ובניין רובע צפון של העירייה (תברואה, גננות, פיקוח) - עמיחי גידי פאגלין 1 

מרכזים קהילתיים:

מינהל קהילתי - שלוחת מרכז: שד' משה דיין 135

מינהל קהילתי -שלוחת מזרח: יצחק טוניק 23 

תרבות ופנאי: 

היכל תרבות פסגת זאב-הוקם היכל פיס לתרבות בפסגת זאב בירושלים. בהיכל ניתן ליהנות מרפרטואר עשיר ומגוון של מופעי תרבות, מוזיקה, מחול והצגות לכל המשפחה.

אגף התרבות במינהל הקהילתי- מארגן ומקיים לאורך כל השנה אירועי ומופעי תרבות לכל שכבות האוכלוסייה של פסגת זאב. האגף מפיק תכנית קיץ עשירה בחודשים יולי-אוגוסט, וכן מפיקה את אירועי החגים הלאומיים בימי הזיכרון, יום העצמאות ויום ירושלים.

מערך חוגים-

שכונה צעירה-

קהילות בולטות: 

קהילת קדמה - קהילת משפחות צעירות דתיות 

קהילת "אנחנו כאן" - קהילת משפחות בגלי גוון מסורתי-חילוני. 

פורום תושבים גיאוגרפי לפי אזורי השכונה - מרכז, צפון, מזרח, מערב ודרום (רחוב אלי תבין)

גרעינים תורניים: גרעיני התיישבות תורניים הפועלים למען הגברת תחושת הקהילתיות ומציעים פעילויות ומפגשים בנושאח מעגל לוח השנה.

קהילת "מטריושקא"- קהילה עבור משפחות דור שני של עולי ברית המועצות.

כפר הסטודנטים אורות אלירז- כפר סטודנטים דתי הפועל בשכונה, מחובר ותורם לפעילות הקהילתית בשכונה.

מרכזי מסחר: שדרות מסחריות המציעות מגוון רחב של תחומים:

השישה עשר, 

מאיר גרשון, 

יקותיאל אדם, 

משה דיין, 

יוסף נדבה. 

תהליכי הבניה והיוזמות הקיימות בשכונה 

במרחב פסגת זאב ישנה תנופת פיתוח הבאה לידי ביטוי בבניה עכשווית ועתידית:

בניה עכשווית: פרויקט 625 יחד' בפסגת זאב צפון, התכנית עתידה לגדול מעל ל-750 יחד'  

מתוכננים להיבנות בטווח הקרוב: 

אולם ספורט ברח' טוניק צמוד לשלוחה (בין בי"ס תל"י לנועם) נמצא בשלבי תכנון. ספורטק- מגרשי ספורט במזרח החדש נמצא בשלבי תכנון. 

נוספו בשנים האחרונות 5 מתחמים לשחרור כלבים בשכונה ובניית מעון בכניסה לפרויקטים במזרח

בנוסף אושרו כ- 5 תוכניות בנייה ברחבי השכונה, התכניות מאושרות אך עדין לא שווקו המגרשים. מדובר על כ1000 יח"ד. 

 

בניה עתידית : 

שכונת מגורים - משרד השיכון מקדם 560 יח"ד

פיתוח אזור פנאי וספורט ופארק צבאים בפתח נחל זימרי- נמצא בתכנון. 

חניון חנה וסע בקומות ליד המנהל הקהילתי+ 3 מגדלים של מגורים מיוחד מעונות סטודנטים/ השכרה לטווח ארוך) + מגדל של 18 קומות, סה"כ: 250 יח"ד.. 

 

img