The Butterfly Button

זאב ז'בוטינסקי האיש שעל שמו נקראת פסגת זאב

יוסי שפנייר

הקדמה

זאב ז'בוטינסקי על שמו קרויה השכונה שלנו וכן המועצה האזורית 'גבעת זאב' הם גושי התיישבות גדולים בחלק הצפוני של ירושלים. על  ז'בוטינסקי ופועלו נכתבו מאמרים וספרים רבים. מעט מן החומר הרב ננסה לרכז כאן כדי לשרטט תמונה מגוונת של המצביא, הסופר, המתרגם, איש עקרונות שהקים את תנועת בית"ר. אדם שהיו לו עקרונות ויכולת רטורית שהובילו אותו להיות אחד מדמויות המפתח בעשורים הראשונים של המאה העשרים בהם התגבשה הדרך הציונית שהפכה למדינה יהודית. בימים אלה ששכונתנו מציינת 35 שנה להיווסדה יש בכך מן החשיבות בהכרות בסיסית עם הדמות שעל שמה היא קרויה.

 

זאב ז'בוטינסקי – תחילת הדרך באודסה לפני מאה ועשרים שנה

זאב ז'בוטינסקי (1940-1880) נולד באודסה שבדרומה של רוסיה. הצטרפותו לתנועה הציונית והתאהבותו בלשון העברית הם בגדר פלא. באודסה נפגשו אנשים מזרמים שונים זו הייתה עירם של: מנדלי, אחד העם, ביאליק, טשרניחובסקי, בעת ששבו אל היהדות בפירושה הציוני ואל העברית כלשון יצירה, לשון של תקומה ופריחה לאומית. ז'בוטינסקי הצטרף אל הציונות בימי המהפכה הרוסית בשנת 1905.

 

אהבתו של ז'בוטינסקי לארץ ישראל

בשיחותיו בלטה מעל לכול אהבתו העזה של ז'בוטינסקי לארץ-ישראל ולהקמתה של מדינה יהודית בארץ. אהבת ציון שלו היתה משמעותית ביותר והיא הביאה אותו לפעילותו העשירה למען היושבים בה. תוך כדי שהוא מדגיש  את חיוניותה ומרכזיותה של הקמת המדינה.

 

אישיות בעלת עקרונות וכריזמה

במהלך השנים הלכו ונתגבשו עקרונותיו. בסוף שנות העשרים וראשית שנות השלושים של המאה הקודמת הוא הדגיש את החשיבות בהשגת רוב יהודי מהיר בארץ יחד עם הכרה בזכויותיהם האזרחיות והלאומיות של הערבים תוך זהירות בכבודם. רבים, מבוגרים וצעירים הצטרפו לציונות רק מכוח השכנוע המיוחד שהקנה ז'בוטינסקי לציונות בכישרון הנאום והכתיבה שלו כל זאת בדרכו להציג את הנאמנות לתקומה היהודית.

את סוף ימיו עשה ז'בוטינסקי בארצות הברית. בזמן מלחמת העולם השניה הוא ראה כיצד העם היהודי הולך ומדוכא הולך ומושמד בשואה. הוא מת שם בשנת 1940. לאחר יותר מעשרים שנה ביולי 1964 לאחר מאבקים רבים של ממשיכי דרכו עם בן גוריון, עצמותיו הועלו ארצה בהתאם לצוואתו על פי הוראת הממשלה ונטמנו בהר הרצל בסמוך לחלקת גדולי האומה.

 

פסגת זאב זיכרון לז'בוטנסקי

עם בנית השכונה בשנות השמונים של המאה העשרים היתה מחשבה לקרוא לשכונה בשם 'פסגת טל', אך מהר מאוד השם שונה לפסגת זאב המנציחה את ז'בוטינסקי ודרכו. בהמשך גם הונצחו בשכונה מספר מפקדים ולוחמים במחתרות שהיו מתלמידיו וממשיכי דרכו.

img