The Butterfly Button

 

פרוטוקול ועדה מרכזית 20.11.11

נוכחים:
יו"ר הועדה -השופטת בדימוס, ד"ר בלהה כהנא
חבר הועדה ומ"מ היו"ר -רני רוזנהיים, מנהל מינהל אסטרטגיה וחדשנות
חבר הועדה- מושיק אטיק, מנהל מחוז ירושלים, החברה למתנס"ים
אסף שניאור, מנהל אסטרטגיה ושותפויות, אגף חברה
יובל הרוש, רכז בחירות

1 .פנייה של מר שלמה גולברי
הוועדה קיבלה את מכתבו של מר גולברי ונוסח ההתנצלות שביקש לפרסם.
ביום 2020.09.24 יצאה תקלה חמורה תחת ידי הוועדה בשעה שזו קבלה ופרסמה החלטה המטילה דופי
במר שלמה גולברי, יו"ר מכהן ומועמד בבחירות לתפקיד חבר הנהלת מנהל קהילתי חומת שמואל, ללא
שהדברים נבדקו מול מר גולברי טרום פרסומם. לפיכך התכנסה הוועדה ביום 2020.10.20 והחליטה על
ביטול מעיקרא של ההחלטה עד לבדיקתם בימים אלו.
הוועדה רואה לנכון להתנצל בפני שלמה גולברי על העוול שנעשה לו, ועל הפגיעה בשמו הטוב ובמוניטין
אותם צבר בפעילותו הציבורית. מר שלמה גולברי הביע הסכמתו לראות בהתנצלות לעיל סוף לפרשה,
משום דרכי שלום.
לצד נוסח ההתנצלות שיפורסם באתר הבחירות העירוני, הוועדה ביקשה את תגובתו של מר גולברי לערר
בעניינו.

2 .מודל הייצוג ההולם – ריכוז העררים
מודל הייצוג ההולם פותח על רקע ההבנה שהמנהלים הקהילתיים נועדו לקדם את חיי הקהילה מתוך
תפיסה של טוב משותף בשכונות השונות. נכון שבהנהלת המינהלים ישבו זה לצד זה מנהיגים המייצגים
את הקבוצות השונות בשכונה – מהציבור הכללי ומהציבור החרדי באופן יחסי לחלקם באוכלוסייה. מה
עוד שאחוז ההשתתפות בבחירות למינהלים הקהילתיים נמוך מאד – עובדה אשר מובילה כמעט בהכרח
לתת ייצוג או לייצוג יתר.
הוועדה סבורה כי מודל הייצוג ההולם מפחית את המתחים האפשריים בין הקהילות השונות בשכונות
העיר ומאפשרות לכל תושב המעוניין בכך להצביע למועמד המועדף עליו ללא התייחסות למגזר ממנו
המועמד מגיע. זאת כאמור כאשר מובטח שהרכב הנהלת המינהל הקהילתי יישקף את אופי האוכלוסייה
בשכונות המינהל.
כאשר נדרשנו לסוגיית הנתונים שיגדירו את גודלה של כל אוכלוסייה, עמדו בפנינו שלוש אפשרויות:
1 .נתוני הצבעה לבחירות בכנסת.
נתונים אלו אמנם מבוססים על אחוזי הצבעה גבוהים ובשל כך בכוחם לשקף בצורה מהימנה את
תמונת המצב הקהילתית, אולם ישנן מספר רב של מפלגות שלא ניתן לשייכן להתפלגות מגזרית –
קבוצתית ועל כן ישנו קושי להתבסס על חלוקה זו.
2 .נתוני תלמידים על פי שיוך לסמל מוסד )ממלכתי, ממ"ד וחרדי(.
נתונים אלו לוקים בחסר בהיעדר התייחסות לאוכלוסייה ללא ילדים בגילאי מערכת החינוך –
מבוגרים ורווקים כאחד.
3 .נתוני הצבעה לבחירות המקומיות.
נתוני ההצבעה לבחירות המקומיות מבוססים על אחוזי הצבעה גבוהים באופן יחסי, עם מספר
רשימות מצומצם המשקף דפוסי הצבעה מגזריים, בשל כך, ניתן להגדיר באופן מהימן למדי את גודל
האוכלוסיות בכל שכונה. כמו כן, קיים היגיון מנהלי לפיו מנגנון בחירות עירוני אחד, יסתמך על נתוני
מנגנון עירוני אחר, ולא יבסס את שיקוליו על מקור מידע חיצוני.
בשקלול היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות, נבחרה האפשרות השלישית, קביעת גודל כל
אוכלוסייה לפי נתוני ההצבעה לבחירות המקומיות האחרונות.
להלן עיקרי העררים ותגובת הוועדה
1 .שריון מקומות לחרדים פוגע בעיקרון השוויון –מודל הייצוג ההולם מביא לידי ביטוי את עקרון
השוויון ואינו מבחין בין המגזר הכללי והמגזר החרדי. בכל שכונה בה מתגוררת אוכלוסייה
מהציבור כללי בסך העולה לפחות על 75.0 אחוז מנדט , ישוריין נציג של הציבור הכללי. באופן
דומה, בכל שכונה בה מתגוררת לפחות 75.0 אחוז מנדט אוכלוסייה מהציבור החרדי, ישוריין
נציג חרדי.
2 .יש להשוות בין הליך הבחירות לכנסת או לרשויות המקומיות לבין הבחירות למינהלים
הקהילתיים, ולבטל את כל שיטת השריונים - הבחירות למינהלים הקהילתיים בירושלים הן
הליך ייחודי עם תקנון המותאם לתהליך ולמטרה המרכזית, בחירת תושבי השכונה לעמותה
קהילתית. הייחודיות של הליך זה מחייבת מנגנון בחירות שונה מזה של כנסת ישראל והרשויות
המקומיות אשר יהיה רגיש ומבוסס על המבנה הקהילתי בעיר..
3 .מוטב היה לייצר שריונים גם עבור האוכלוסיה החילונית והדתית-לאומית, ולא להסתפק
בחלוקה כללית מדי לחרדים ולא-חרדים - ככל שהיו מונחים על שולחן הוועדה נתונים מספריים
ברורים אשר משקפים באופן הולם את החלוקה המספרית הקיימת בשכונות השונות גם בחלוקה
בין המגזר החילוני למגזר הדתי-לאומי, הייתה הוועדה חותרת להרחיב את המודל לחלוקה תת
מגזרית נרחבת יותר. משלא צלחו הניסיונות של צוות הבחירות להציג נתונים בעלי תוקף
שישקפו את החלוקה בשכונות, בחרה הוועדה לצמצם את מודל הייצוג ההולם לחלוקה לשתי
קבוצות אב בלבד ביחס אליהם היו נתונים מספריים מספקים: כללי וחרדי.
4 .לא מובהרת הבחירה בהסתמכות על נתוני הבחירות לרשות המקומית כאומדן להערכת שיעור
כל אוכלוסייה בכל שכונה – כמפורט בהרחבה לעיל, הוועדה סקרה את האפשרויות השונות
לאופן קביעת גודל האוכלוסייה מכל מגזר בשכונות.
5 .שיטת הייצוג הולם עלול לגרום לכך שהנציג שייבחר במסגרת השריון, כללי או חרדי, יגיע
מאזור בחירה בו מתגוררים מעט בוחרים ממגזר זה, ובכך ייווצר ייצוג יתר באזור הבחירה לאחד
המגזרים – הוועדה סבורה כי ברמת פעילות ההנהלה השוטפת ישנה חשיבות נמוכה יותר
לחלוקה הפנימית של אזורי הבחירה על פני הנהלה שלא תשקף את אופי האוכלוסייה של כלל
השכונה באופן מדויק.
6 .השריון יאפשר לתומכי המועמד המשוריין להשפיע דווקא על בחירתם של מועמדים אחרים
ולקבל בכך מעין "קול כפול" - מודל הייצוג ההולם אינו מגביל את הבוחרים להצביע לכל מועמד
שהוא. הוועדה מכירה בכך ששיטת השריונים עשויה לייצר שיקול נוסף עבור הבוחר, אך
יתרונותיה של השיטה עולים על חסרונותיה הפוטנציאליים.
7 .אין להסתמך על קביעת זהות לפי הצהרה אישית- בדיקת זהותם של המתמודדים תתבסס על
הצהרה עצמית של כל המתמודדים בהתאם לנוסח המשפטי המקובל על ידי מוסדות המדינה.
שיטת ההצהרה העצמית כקביעת זהות, הגם שמקובלת במקומות רבים, מכבדת את ההגדרה
העצמית של כל אדם, ולצד זאת מאפשרת ערעור על ההגדרה העצמית על ידי תושבי השכונה.
8 .ההחלטה על מודל הייצוג ההולם הופצה באיחור, השתנתה "תוך כדי תנועה" ובאופן כללי
חרגה מסמכות הוועדה המקצועית-
להלן תיאור מהלך העניינים:
• בהתאם לתקנון הבחירות, הוועדות המקומיות התכנסו 90 יום לפני מועד הבחירות – במהלך
חודש אוגוסט 2020 .לאחר שלא כל הוועדות סיימו את דיוניהן במהלך התקופה הנקובה בתקנון
של שבועיים, ועל כן ניתנה להם הארכה של 10 ימים.
• וועדת הבחירות המקומית בשכונת חומת שמואל דנה באפשרות לשריין נציגים לציבור החילוני
ולציבור הדתי לאומי כבר בישיבתה הראשונה. זאת בהתאם לסמכותה כפי שהוגדר בתקנון בסעיף
. 9.7.2
• עמדת נציגי העיריה בוועדה המקומית הייתה שיש לשריין במינהל קהילתי זה נציגים לציבור
החילוני לאור העובדה כי ציבור זה אינו מיוצג כלל בהנהלה הנוכחית. עמדת נציגי העיריה לא
התקבלה על ידי הוועדה המקומית, והוחלט על היעדר שריון לציבור החילוני בשכונה .
• לאחר שמספר הצעות של הוועדה המקומית לא התקבלו על ידי הוועדה המקצועית ,בפני הוועדה
המקצועית עמדה האפשרות שלא להתערב בדיוני הוועדה המקומית, ולאפשר לה להתעלם
מבקשת הוועדה המקצועית להתייחס לאופי השכונתי באפיון תהליך הבחירות בשכונה. עם זאת,
הוועדה סברה כי מכיוון שתפקיד המינהלים הינו לייצג את כלל האוכלוסיות בשכונה, הרי שראוי
לפתח מודל ייצוג בבחירות שיבטיח את מקומם של נציגים מכל המגזרים המרכזיים בהנהלה של
מינהל קהילתי חומת שמואל .
• הוועדה רואה חשיבות עליונה בקיום מודל בחירות אחיד בכל השכונות, על מנת להבטיח שוויון
בייצוג ובהזדמנויות. על כן, בהתאם לסמכותה כפי שהוגדרה בתקנון הבחירות בסעיף 3.7.9 ,
הוועדה המקצועית דנה בנושא זה וגיבשה את עמדתה ביחס למודל הייצוג ההולם שיחול על כלל
המינהלים הקהילתיים בעיר .
• החלטת הוועדה המרכזית פורסמה בעקבות הצרכים שעלו מהשטח ומדיוני הועדות המקומיות .
בסיכום הדברים הוועדה המרכזית ד חתה את הערערים וקיבלה את מודל הייצוג ההולם .
כותב הפרוטוקול – יובל הרוש.

img